Bolest donjih puteva urinarnog trakta mačaka

« Bolest donjih puteva urinarnog trakta mačaka« je opšti naziv za skup patolških stanja koja pogađaju mokraćnu bešiku i/ili uretru kod mačaka.

Faktori rizika za nastanak « bolesti donjih puteva urinarnog trakta mačaka«

• Starost – Retko obolevaju mačke mlađe od godinu dana. Najčešče obolevaju mačke između 2 i 5 godine starosti.
  • Pol Podjednako obolevaju mužjaci i ženke. Mužjaci imaju veči rizik za začepljenje uretre zbog anatomske razlike u građi uretre – kod mužjaka je uretra duža i uža.
  • Način životaSmanjena fizička aktivnost i kretanje mačaka koje ne izlaze iz kuće, smanjeno uzimanje vode, neredovito čišćenje posuda za pesak može izazvati kod mačke ređe uriniranje. Smanjena učestalost uriniranja igra značajnu ulogu u nastanku bolesti.
  • Hrana – Nepravilan odnos minerala u hrani može povećati mogućnost za stvaranje urolita.
  • Telesna težina – Prekomerna telesna težina podstiče nastajanje FLUTD – a. Kastrirane mačke imaju veće probleme sa težinom, te se bolest češče javlja kod kastriranih mačaka.

Patološka stanja koja uzrokuju »bolest donjih puteva urinarnog trakta mačaka«

• Cistitis ( upala mokračne bešike )
  • Mokraćni kamenci ( uroliti ) i kristali
  • Parcijalna ili totalna obstrukcija (neprohodnost, začepljenje) uretere

Anatomski defekti, neoplazije uretre i/ili mokraćne bešike.

Cistitis

• Mačiji idiopatski cistitis

U 60% slučajeva bolest donjih urinarnih puteva mačaka ( FLUTD )uzrokovan je idiopatskim cistitisom. Idiopatski znači da je nepoznat uzrok bolesti.

Smatra se da stres igra važnu ulogu u nastanku idopatskog cistitisa. Promena u broju članova porodice, promena prostora u kome mačka boravi ( preselenje, odlazak na godišnji odmor,.. ), promena hrane ili blo kakva promena u svakodnevnoj rutini je stres za mačku.

Epitel sluzokože mokraćne bešike luči glikosaminoglikan ( GAG 51 ) koji učestvuje u izgradnji zaštitnog sloja, koji štiti od štetnih materija iz urina. Kod mačaka sa idiopatskim cistitisom luči se manje glikosaminoglikana. Sluzokoža mokraćne bešike mačaka obolelih od idiopatskog cistitisa je zadebljala i krvari.

• Bakterijski cistitis

Vrlo retko se javlja kod mačaka . Mokraća maćke je jako koncentrisana, te nije idealan medij za razvoj bakterija.

Mokraćni kamenci i kristali

Otprilike 15 -20% bolesti donjih puteva urinarnog trakta mačaka (FLUTD –a ) uzrokuju mokračni kamenci. Urolitii uzrokuju upalu, krvarenje, a ponekad i po život opasnu obstrukciju normalnog protoka urina iz mokraćne bešike.

U urinu mačke najčešče nastaju kamenci i kristali magnezijum amonijum fosfata ( struviti ) i kalcijum oksalata. Alkalna mokrača ( čiji je PH iznad 7 ) omogućava stvaranje struvita, a kisela mokraća ( čiji je PH ispod 6 ) omogućava stvaranje kalcijevog oksalata. Optimalna PH mačijeg urina je između 6 i 6,5. Optimalna kiselost mokraće je neophodna u nadzoru stvaranja kristala odnoso kamenaca. Hrana koju mačka jede mora takođe omogučavati optimalnu PH ( kiselost ) urina.

image003

kristali kalcijum oksalata

image003

struvitni kristali

Obstrukcija uretre

Obstrukciju uretre izazvaju mokraćno kamenje ili uretralni čepovi. Kombinacija kristala, sluzi, epitelnih ili krvnih čelija formira uretralne čepove.

Kompletna neprohodnost uretre je veoma ozbiljan zdravstveni problem. Životno ugrožava mačku, jer za 36 do 48 sati nastaje obolenje bubrega i uremija. Smrt mačke može nastupiti zbog otkazivanja bubrega i uremije već posle 72 sata nakon totalne obstrukcije (neprohodnosti) uretre.

Simptomi bolesti donjih puteva urinarnog trakta mačke

image004 image004

• Učestalo uriniranjemačka učestalo urinira male kolčine mokraće bilo u posudi za pesak, ali vrlo često i izvan njega, napinje se prilikom uriniranja
  • Uriniranje izvan kutije za pesak, na neoubičajenim mestima
  • Prisustvo krvi u urinu
  • Bolno uriniranje - mačka prlkom uriniranja bolno mjauče
  • Prekomerno lizanje genitalija
  • Depresija i skrivanje
  • Mačka slabo jede ili uopše nejede, povraćanje

Dijagnoza

• Anamneza
  • Analiza urina
  • Analiza krvi
  • Ultrazvuk, rentgen

Lečenje

• Upotreba lekova protiv upale i bolova, te lekova za opuštanje glatke muskulature urinarnog trakta kako bi se smanjio nemir i nagon povezan sa ovom bolesti.
  • Smanjenje stresa, koji igra važnu ulogu u nastanku idiopatskog cistitisa može se postići upotrebom: antidepresiva i sintetičkih feromona lica mačke (» Feliway« raspršivač ili sprej ).« Feliway« – raspolaže istim poztivnim svojstvima kao prirodni feromoni lica mačke i daje joj smirujući osećaj da se nalazi u poznatoj i sigurnijoj okolini.
  • Upotreba suplementa koji podržavaju donje urinarne puteve: glukozamin ( Cystease, Cystaid), preparati iz brusnice i borovnice ( Berry Balance, Urino Vet Cat ),
  • Ako su prisutni mokraćni kamenci, potrebno je utvrditi vrstu. Struvitni kamenci se javlljaju u alkalnom urinu ( Ph je veći od 7 ). Ako takvu mokraću zakiselimo, dolazi do otapanja struvitnih kamenaca i sprečavanja stvaranja novih.Oksalatni kamenci se javljaju kod kiselije( Ph manje od 6 ) mokraće. Ako takvoj mokraći povisimo Ph, oksalati se neće rastopiti, ali ćemo sprečiti nastajanje novih. Velike oksaltne kamence je potrebno hirurškim putem odstraniti. Otapanje i sprečavanja nastanka novih urolita se postiže primenom veterinarskih dijeta .
  • Začepljena uretra zahteva hitnu veterinarsku intervenciju. Mački je potrebno uvesti kateter u uretru, što se izvodi u blagoj sedaciji ili opštoj narkozi. Mačku je potrebno staviti na i/v infuziju.

Prevencija

• Da bi se sprečio ponovni nastanak kristala potrebno je održavati optimalni Ph urina, a to se postiže veterinarskom dijetalnom ishranom mačke.
  • Omogućiti mački dovoljno kvalitetne sveže vode, poželjno je da voda bude flaširana ili filtrirana. Povećana potrošnja vode poveća će učestalost uriniranja, a stim i ispiranje mokraćne bešike. Mačku možete stimulisati da pije vodu uz pomoć mačije fontane.
  • Redovno čiščenje posude za pesak
  • Izbegavati stresne situacije za mačku
  • Održavati telesnu težinu mačke u granicama normale
  • Podsticati mačku na fizičku aktivnost